Blogi

Matkailualan kannattaa panostaa esteettömyyteen

Erityistarpeita jostakin syystä omaaville matkustajille on tarjolla huomattavasti vähemmän vaihtoehtoja matkakohteiksi kuin heille, joilla erityistarpeita ei ole.

On tutkittu, että tarpeisiinsa sopivan matkakohteen löydettyään tällainen matkustaja

  • Viipyy pidempään
  • Käyttää enemmän rahaa
  • Matkustaa todennäköisemmin samaan kohteeseen uudelleen
  • Kertoo tästä kohteesta useammalle ystävälleen
    … verrattuna ”tavallisiin matkustajiin”

Esteettömyys ja sen tarve eivät viittaa vain liikuntaesteisiin ihmisiin. Se on iso käyttäjäryhmä. Mutta monia muitakin on, esimerkiksi:

  • Näkörajoitteiset
  • Kuulorajoitteiset
  • Seniorit
  • Lapsiperheet
  • Allergiset
  • Lyhytkasvuiset

Tarkoittaako se sitä, että kaikesta pitää tehdä kaikille 100 % täydellistä? Ei tarkoita, eikä se olisi edes mahdollista.

Palveluntarjoajan kannalta se tarkoittaa, että heille olisi hyödyksi tunnistaa erilaisten asiakasryhmien olemassaolo ja heidän asiakaskokemukseensa vaikuttavat tekijät.

Rakennetun ympäristön esteettömyydestä puhutaan paljon. Toki ensimmäinen asia onkin se, pääseekö jonnekin sisälle, ettei tarvitse ulkosalla asioida. Yhtä tärkeää on kuitenkin itse palveluprosessi ja ulkoinen viestintä.

Taito puhua samaa kieltä asiakkaan kanssa.

Jaa somessa
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin

Lisää blogikirjoituksia

© Accessia Consulting